header

איוש נחלות פנויות במושבים

מאז ומעולם היו נחלות פנויות במושבים זאת כתוצאה מנטישה או בחלקן נחלות שמעולם לא אוישו  או לא שווקו. על נחלות אלו הייתה התדיינות רבת שנים בין רשות מקרקעי ישראל לבין האגודות. החלטת רמ"י מספר 1445 המבטלת את החלטה 1317 באה לשים קץ להתדיינות זו.

ההחלטה מחלקת את אפשרות האיוש של הנחלות הבלתי מאוישות או המרתן למגרשים ל 2 אזורים  1. הנגב והגליל  2. יישובי מרכז הארץ .

ביישובי הנגב והגליל ניתן או לאייש את הנחלות או להמיר אותן למגרשים כמוסבר להלן, במרכז הארץ לא ניתן לאייש את הנחלות אלא רק להמיר אותן למגרשים.

ביישובי הנגב והגליל  ניתן לשווק את הנחלות למומלצי האגודות, וזאת בתוך חמש שנים  מיום 1.1.16, האגודות לא יגבו תשלום תמורת המלצתם למעט הוצאות פיתוח שיאושרו ע"י רמ"י ותשלום עבור החלק היחסי של הרכוש באגודה. רשות מקרקעי ישראל  תגבה דמי חכירה מהוונים לזכויות של 375 מ"ר בניה בחלקת המגורים, על תשלום זה תחול הנחת אזור. התנאי לחתימת חוזה חכירה לדורות ללא דרישה לרצף בין דורי יהיה רישום חלקה א' בספרי מרשם המקרקעין.

מי שיאכלס בפועל נחלה לפי החלטה זו מקיים למעשה את החלטה 1399 והיא תחול עליו כולל כל הזכויות שבה.

מי שיקבל נחלה לאיוש יהיה מחויב לבנות עליה בית בתוך 3 שנים מיום חתימת החוזה.

אפשרות שניה בנגב והגליל המרת נחלות למגרשי מגורים.

על פי אפשרות זו יוכלו האגודות לשווק מגרשי מגורים שיתוכננו במקום הנחלות שיבוטלו (לא בהרחבות). הליך זה יצריך תב"ע חדשה, קביעת תקן נחלות חדש וקביעת גודל חדש לנחלות שיקבלו חלק מהשטחים החקלאיים של הנחלות שיבוטלו. המגרשים ישווקו על פי המלצת האגודות, האגודות לא יגבו תשלום למעט הוצאות פיתוח בסכומים שיאושרו ע"י רמ"י. רשות מקרקעי ישראל תגבה דמי חכירה לאחר הנחות אזור. רשות מקרקעי ישראל תשלם לאגודות כתמריץ ופצוי סך של 25% מהתקבולים אך לא יותר מ 150,000 ₪ לכל יחידת דיור מ 2 המגרשים הראשונים שישווקו בגין כל נחלה מבוטלת ועוד 200,000 ש"ח בגין המגרש השלישי , באם יהיה. כך שעבור נחלות שתוכננו במקומם 3 מגרשי מגורים תקבל האגודה עד 500,000 ₪ כפיצוי. שטח משבצת המושב תקטן בגין הנחלות המבוטלות בשטחים שמעבר ל 20% הגדלה של השטחים המקוריים של הנחלות הקיימות אך שטחים אלו יוחכרו לאגודות לשימוש חקלאי כל זמן שיעודן לא ישתנה. במקרה שיבוטלו עד 5 נחלות, לא יגרע חלקן משטח המשבצת של המושב.

ביישובי מרכז הארץ לא ישווקו נחלות שאינן מאוישות. רשות מקרקע ישראל תאפשר המרת נחלות אלו למגרשי מגורים שיתוכננו ע"י האגודות. המגרשים יאוישו ע"י מומלצי האגודות תמורת תשלום דמי חכירה מהוונים לרמ"י. כמות המגרשים לא תעלה על 3 יח"ד לכל נחלה מבוטלת במידה ויתוכננו יותר מ 3 יח"ד כאמור, את העודף תשווק רמ"י. הפיצוי שיקבלו האגודות יהיה כפיצוי האמור לעיל ליישובי הנגב והגליל. עם ביטול הנחלות הפנויות תפעל רמ"י לקבלת תקן וגודל נחלות חדש ליישוב.

 

יניב דבוש – עו"ד                                                                      יוסי פרייברון – שמאי מקרקעין

052-6648611                                                                                052-3207569

** אין הרשום כאן כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי מטעם עורכי דין .

חברות שיווק וקידום